torsdag 14 juli 2011

Gisborne Hospital

Nu har jag arbetat tre veckor inom Tairawhiti District Health och blivit mycket väl omhändertagen. Första dagen hade jag 12 inbokade möten med 30 min intervaller med sjukhusdirektör, CMO och ansvariga för de olika sektioner som jag kommer att ha kontakt med (ED, X-ray, ICU etc). Nya Zeeland har ett noga uppstyrt system för hur IMGs ( Internationell Medical Graduates) skall skolas in. I början av första veckan fick jag följa min utsedda supervisor i hasorna, för att sedan söva med honom närvarande i ngr dagar. Vad gäller PM så lyser de nästan helt med sin frånvaro.
- Söv med den metod du brukar ha. Har det fungerat för dig tidigare så skall du fortsätta så. Byter du metod nu ökar risken för komplikationer; blir oftast svaret.

Läkarstaben på sjukhuset är minst sagt internationell. Vi är sju narkosläkare varav tre från Sverige! I övrigt finns sydafrikaner, britter, amerikaner, italienare, finsk, dansk osv. Det skall finnas några få från NZ, men jag har bara träffat en.
Ytterligare en charm är att en stor del av patienterna är maorier, vilket ger det hela ett mer exotisk känsla. De vill tex ha med alla delar hem som plockas bort på op, för att de vill begravas hela när den dagen kommer. Fråga mig inte var de förvarar delarna tills dess. Antingen är de byggda som rugbyspelare med 100 -kg muskler eller så ligger de på +150 kg (minst) vid 30 års ålder. Ett antal på BMI 50-60 sövs varje vecka på vår lilla opavdelning. Och det är inte för Gastric bypass...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar