lördag 23 juli 2011

Laundromaten

Idag har Albin och jag besökt Laundromaten. Vår tvättmaskin är trasig och vi har redan besvärat två familjer med vår smutstvätt, så vi tänkte att vi får göra som många andra i NZ...gå till tvätteriet. Vi hade sällskap av en surfare och ett gäng tandlösa tanter och farbröder. Albin var som en vakthund och reste sig upp varje gång någon närmade sig vår tvättmaskin. Han var orolig att att de skulle stjäla vår tvätt. Ärligt talat så var jag det också, men det kunde jag ju inte säga till honom. Jag fick hjälp av en kvinna att starta tvättmaskinen. Hon hällde pulvret i facket för sköljmedlet och när hon lämnade lokalen fick jag torka ur pulvret med några snytpapper jag hittade i väskan. Torktumlaren snurrade runt i 12 minuter...sedan fick jag åka hem och hänga upp det framför gasspisen. Vi fick med oss lite extra saker hem, någons strumpa och ett litet prov på andra kunders mörka hårstrån. Vi lär oss nya saker varje dag!

Grey´s Bush, en liten urskog.

Utanför vår stad finns en liten skog som är bevarad precis som den var när europeerna kom till NZ. De andra bönderna högg ner alla träd. Mr Grey ägde skogen på 1800-talet och han sparade denna bit skog. Nu ägs den av staten, så att vi kan se hur skogen såg ut innan europeerna kom till NZ. Det ser ut som om man har kommit till "Jurrasic Parc".

I går höll jag på att krocka. Jag mötte en bil som körde på fel sida vägen...tills jag kom på att det var jag som körde på höger sida! Då fick jag snabbt byta sida och allt gick bra:-)

1 kommentar:

  1. Camilla Lindekrantz4 augusti 2011 kl. 06:35

    Hej Malin :)
    Skrattade gott åt ditt snabba sidbyte!! Hoppas att ni har det bra, det verkar ju så i alla fall!!!
    Kramar från mig o grabbarna!!

    //Camilla

    SvaraRadera