söndag 31 juli 2011

Projektarbetet klart

Elektrisk motor

Hampus och Sam och deras "electric motor"

Nu är det 2 v långa skollovet slut. Anders har arbetat mycket och pojkarna och jag har roat oss med lite av varje. Vi har gått på upptäcktsfärder runt Gisborne, de har varit med kompisar, lånat böcker på biblan, bio m.m. I går gjorde Hampus och hans kompis Sam klart sitt skolprojekt. De har byggt motorn från grunden i Sams morfars verkstad på helgerna. Igår gjorde de klart skrivarbetet. Anders fick störta till affären mellan operationerna på jobbet för att handla bläck till skrivaren m.m. Jag höll humöret uppe på gossarna under arbetes gång med mutor i form av Mc Donalds och bio.

Baka pepparkakor

I veckan som gick var vi bjudna till en svensk arbetskamrat till Anders. Hans familj är på semester i Sverige. Jag antar att han saknade sina barn för han startade upp ett pepperkaksbak med våra killar lagom till fördrinken. Väldigt uppskattat! De vuxna fick glögg till pepparkakorna och då kändes det en stund som om vi var på skidsemester. Det passade faktiskt riktigt bra att dricka glögg för vi har ju vinter här och mörkt tidigt på kvällarna. Vi fick en fantastiskt fin present av honom när vi gick....en "plastkorv" med lingonsylt från Obs. Det kanske låter lite konstigt för er, men det var en väldigt fin present för oss. Har ni provat köttbullar med cranberry gelé? Tänkte väl det.

Har ni brist på svenska narkosläkare? Här sitter fyra.

Här fördrivs tiden på tvätteriet.

Det tog husägaren 8 dagar att installera en ny tvättmaskin, efter den gamla bröt ihop. Vi besökte det här stället några gånger och det var lika spännande varje gång. Jag försökte låtsas som att jag hörde hemma i "the neighbourhood" och inte skulle rånas. Jag smälte nog in bra.....

Längs stranden i Gisborne. "Young Nick" ropar till James Cook -I can see land!


Hur länge är skorna torra?

Någon minut senare tappade Hampus min telefon i havet. Albin var dock snabb som en blixt och plockade upp den samtidigt som den landade, så det gick bra.

1 kommentar:

  1. Hampus och Sam! Grattis till den fina motorn! Jag håller tummarna för en fin placering.
    Tack för att ni skriver och skickar bilder ni skall veta att vi uppskattar det enormt.Kram Siv-Britt.

    SvaraRadera