måndag 29 augusti 2011

Gumboots

 En bit av Gisborne sjukhus

Ta av gummistövlarna!

Ovan ser ni en bit utav Gisborne sjukhus, där Anders arbetar. Den här skylten är det första man ser när man går in i sjukhuset. Gummistövlar är en del av kulturen här. Många män har gummistövlar oavsett väder. Till och med på lördagens shoppingtur på stan med frun. Då menar jag inte dyra gummistövlar från exklusiva jaktaffärer. Nej, gummistövlar som kommer direkt från "jag måste gräva färdigt det där diket idag".

Ett skott på en Trädormbunke

Förra helgen var vi på Eastwoodhill Arboretum, en stor park med träd på 135 hektar utanför Gisborne. Parken startades utav Mr Cook i början på 1900-talet. Han köpte en bit mark och bestämde sig för att han skulle spara på alla träd som finns på norra halvklotet. Man kan promenera omkring i timmar utan att gå på samma stig två gånger.

Fin citron som vi "lånade"

Vad kommer pojkarna ihåg från promenaden? De kommer ihåg att Mr Cook planterade sina träd naken, klädd endast i gummistövlar.....och att vi tog en citron med oss hem från parken. De hade ett enormt citronträd där det låg högar med citroner under. Vi är besatta av citrusfrukter. Vi lider när de inte tar hand om sin frukt. Fast jag lider ju inte lika mycket när jag ser äpplen på marken i Sverige.

I helgen berättade grannen för oss att vi har ett olivträd i vår trädgård! Vi hade missat detta och kände oss lite korkade. Det är tre meter högt och är faktiskt svårt att missa. När vi flyttade hit hade vi "prydnads" bananplantor. De lever tyvärr inte längre. Frosten tog kål på dem och de är bruna och vissna. Hm, jag har skuldkänslor och de klagar tyst varje gång jag går förbi dem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar