tisdag 5 juli 2011

Många går barfota

Runt Gisborne bor många Maorier. Många utav dem går barfota året om. Detta har även "europeer" tagit efter, så fast det är vinter här med ibland 10 grader och regn går många barn barfota. Då kan ni säkert förstå hur jag kämpar med att få på barnen en jacka och skor, när "alla andra"....

Något som är häftigt med Maorier att en del har tatueringar i ansiktet, på riktigt. Rätt som det är så står man bredvid någon i mataffären som har blå tatuerade läppar och snirkliga linjer på hakan. Det ser ju ganska häftigt ut! Jag förväntar mig nästan att de skulle starta upp krigsdansen "Haka". Men jag vet inte hur det går att söka jobb med tatueringar i ansiktet...eller om det höjer deras status? Jag skall undersöka detta.

Nu har jag gått omkring i gympadojjor i två veckor och tänkt att jag inte behöver köpa vinterstövlar, viking som jag är. Idag gav jag upp och köpte mig ett par. Det tar emot som svensk att köpa vinterstövlar i juli....

Så ni vet vart ni skall svänga när ni hälsar på...

På väg till Botaniska Parken


Hälsning från pojkarna: Det finns Lego!


1 kommentar:

  1. Låter konstigt ja, att köpa vinterstövlar nu! Förstår att din verklighet inte alls stämmer med min verklighet! Fast vi har inget höjdarväder här precis, mestadels mulet...men SMHI lovar ju massor, så hoppet hålls uppe i alla fall! Allt gott! :)

    SvaraRadera