måndag 3 oktober 2011

Premiär för flugfiske


 Den första oktober öppnar älvarna för säsongen i NZ. Jag åkte till den mellersta delen av Ruakituri river utanför Gisborne, en bilresa på drygt 1,5 timme. På vägen fanns gott om vildgetter, lösa betesdjur och vilda kalkoner i massor.






Jag hade inte varit ute på några år och var ganska ringrostig men fick tips av en snäll nya zeeländare om ett bra ställe och lyckades få upp en premiär regnbåge! Visst, jag hade självklart en mycket större på gång men linan gick av...Det ÄR gott om plats på NZ. Ruakituri är en av de kändare älvarna och ändå såg jag bara en (1) till fiskare på hela dagen. Säsongskortet gäller i HELA NZ (utom Taupo) så jag vet inte hur jag skall hinna jobba.

Vadare? Nä, jag fiskade "Kiwi style"  dvs med surfskor och shorts. Älvarna är ganska grunda och inte så breda så oftast behöver man inte ens gå i till knäna. Blir det djupare så torkar man ganska snart... Dessutom såg jag bara en (1) mygga och inte ett knott på hela dagen. Ni som fiskat i svenska fjällen vet hur det brukar vara där.

Hampus inspekterar fångsten.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar